Astronomija

Kako je nastao Mjesec?

kako-je-nastao-mjesec

Mjesec, zemljin jedini prirodni satelit. To je ujedno jedino svemirsko tijelo koje je ikad posjetio čovjek.

Mjesec, zemljin jedini prirodni satelit. Kruži orbitom na udaljenosti oko 350000 km od Zemlje, Površina mu je veličine SAD-a, Kanade i Rusije zajedno. To je ujedno jedino svemirsko tijelo koje je ikad posjetio čovjek. Ali kako je nastao mjesec. Od početa kada su ljudi počeli promatrati nebo, bili opčinjeni mjesecom, štovali su ga i slavili. Drevne civilizacije smatrale su ga božanstvom.

Grčki filozof Anaxagoras prvi ga je prepoznao kao sferu. Ali sve do 1609. godine, kada je Galileo usmjerio svoj teleskop prema površini mjeseca, ta teorija nije mogla biti potvrđena.Ljudska fascinacija mjesecom, ima svoje korijenje u Zemljinoj ranoj geografskoj povijesti. Moguće da je mjesec jednom davno bio dio planeta Zemlje. Većina znanstvenika sada vjeruje da prije 4,5 milijardi godina, mlada Zemlja bila pogođena objektom veličine Marsa. Ova kolizija, znana još kao big whack theory, je raspršila te dijelove Zemlje u svemir. Ta zemljina prašina se s vremenom spojila i sama gravitacija odlomljenih komada Zemlje se oblikovala u sferu, te je tako kugla kamenja postala mjesec. U svojem kruženju oko Zemlje Mjesec se udaljava brzinom od oko 3,5 cm svake godine. Mjesec se jako malo promijenio od svog nastanka. Nema života, nema atmosfere niti promjene godišnjih doba. Mjesečeva gravitacija dovoljno je snažna da utječe na podizanje i spuštanje oceana na Zemlji (plima i oseka), ali ne dovoljno jaka da bi raspršila oceane u svemir.

Mjesec je jedinstven u usporedbi sa ostalim nebeskim tijelima, jer je to jedini drugi svijet kojeg je čovjek posjetio. Mnogi ne znaju da je prvo sletanje na Mjesec postignuto od strane SSSR-a 1966 godine. Bezpilotna letjelica uspješno je sletjela je na površinu mjeseca, ali su Amerikanci ti koji su stavili prvog čovjeka na mjesec, u Apollo 11 programu 1969. Interes za malim solarnim tijelom danas pokazuju mnoge velike svjetske sile kao Amerika, Kina, Japan i Indija, i planiraju ambiciozne programe na mjesecu. NASA do 2020. godine planira napraviti prvu postaju na mjesecu.